Клинт Ийстууд става на 80 (+подробна биография) – TCM празнува

Очаквайте по ТСМ през май 2010

ИСТУУД НА 80

Този месец TCM отбелязва рождения ден на една холивудска легенда – Клинт Истууд.  Гледайте по ТСМ Героите на Кели от 22.00 и Гнездо на орли от 00.20 на 31  май.

ИСТОРИЯТА ДОСЕГА

Клинт Истууд е роден на 31-ви май 1930-та година в Сан Франциско. Баща му – Клинт старши – е работник в стоманена фабрика, майка му също е работничка във фабрика. В първите години семейството на Клинт често се мести в Северна Калифорния, докато накрая се установява в Орегон. Въпреки че има атлетични и музикални заложби, Клинт не взема участие в отборите в училище и в училищния оркестър. След като завършва гимназия през 1948-ма Клинт се мести в Сиатъл, където работи като спасител преди да влезе в армията през 1950-та. След приключване на военната служба той се мести в Лос Анжелис, където си намира работа в бригада, която копае басеини.

Клинт проявява интерес към киното и прави опити да си намери роли във филми. Той участва първо в продукции като Tarantula (1955) и Revenge of the Creature (1955), които водят до следващи поддържащи роли в Francis in the Navy (1955), The First Traveling Saleslady (1956), Lafayette Escadrille (1958) и Ambush at Cimarron Pass (1958). Първият му голям пробив е в телевизионната поредица Rawhide (1959), в която участва в продължение на 6 години. В ролята на Роуди Йейтс, той става известен в цялата страна.

Следващата стъпка за Истууд е участието му в Per un pugno di dollari (1964) (A Fistful of Dollars) и Per qualche dollaro in più (1965) (For a Few Dollars More). Във второто продължение на A Fistful of Dollars Клинт играе една от ключовите роли в своята кариера – Il buono, il brutto, il cattivo. (1966) (The Good, The Bad and The Ugly). Филмът е изключително популярен и актьорът става международна звезда. В последствие Истууд получава редица добри роли във филми като Where Eagles Dare (1968), където си партнира с Ричард Бъртън. Истууд участва в Coogan’s Bluff (1968), в уестърна Hang ‘Em High (1968) и в мюзикъла Paint Your Wagon (1969). След това актьорът потегля в малко по-експериментална насока с Kelly’s Heroes (1970) и Two Mules for Sister Sara (1970) – два много динамични филма, изпълнени с голяма доза хумор.

1971 е една от на-добрите години за актьора. Той режисира първия си филм – трилъра Play Misty for Me (1971). През същата година Истууд играе ролята на полицейския инспектор в Dirty Harry (1971), с който стартира цял един жанр в киното, продължаващ и до днес. Истууд участва в уестърни и в редица други филми –  Thunderbolt and Lightfoot (1974) с Джеф Бриджес, в продълженията на „Dirty Harry“  Magnum Force (1973), The Enforcer (1976/I), в уестърна The Outlaw Josey Wales (1976), в екшъна The Gauntlet (1977) и в популярната комедия Every Which Way But Loose (1978) с орангутана Клайд.

През 1979-та Истууд участва в създадения по действителен случай трилър Escape from Alcatraz (1979). Продължението на Every Which Way but Loose, Any Which Way You Can (1980) е много популярно сред зрителите, въпреки негативните оценки на филмовата критика. Четвъртото продължение на Dirty Harry Sudden Impact (1983) превръща Истууд  в звезда на 80-те години. Клинт участва във Firefox (1982), Tightrope (1984), Pale Rider (1985) и Heartbreak Ridge (1986), които са популярни сред публиката, но не се превръщат в класика. Последният му филм от поредицата Dirty Harry, The Dead Pool (1988) не получава добра оценка от критиците. След това кариерата на Истууд тръгва надолу с комедията Pink Cadillac (1989) и с разочароващия The Rookie (1990).

Истууд успява да изненада всички отново през 90-те. Първо с уестърна Unforgiven (1992), който печели Оскар за най-добър режисьор и продуцент и номинация за най-добър актьор. Поредният голям хит е In the Line of Fire (1993). После следва The Bridges of Madison County (1995) – романтична драма с Мерил Стрийп. През следващите години Истууд участва в различни по качество филми – той режисира и участва в Absolute Power (1997) и Space Cowboys (2000), които получават добри оценки от критиката, но също и в True Crime (1999) и в Blood Work (2002), които са отхвърлени от критиците.

Истууд отново прави пробив като партнира на Хилари Суонк и Морган Фриймън в считания от много за връх в неговата кариера драмата Million Dollar Baby (2004). Оценен както от зрителите, така и от публиката, филмът печели Оскар за най-добър филм, а Истууд – награда за най-добър режисьор. Актьорът също е номиниран за най-добра мъжка роля. След това минават четири години преди Истууд да участва в следващия проект – Gran Torino (2008), който се превръща в един от най-популярните филми на актьора.

След многобройни филми, превърнали се в класика в продължение на пет десетилетия, наскоро Истууд сподели, че най-вероятно няма да участва в други продукции като актьор, но ще продължи да режисира.

***************

CNNS THE SCREENING ROOMЖЕНИТЕ–РЕЖИСЬОРИ В КИНОТО

ОТВЪД БИГЪЛОУ: “ АЗ НЕ СЪМ ЖЕНА – АЗ СЪМ РЕЖИСЬОР!”

“Ето и това време дойде!”

С тези думи Барбара Стрейзънд обяви края на един от най-големите пропуски в 82-годишната история на Американската Филмова Академия – тази година за първи път жена получи наградата за най-добър режисьор. Дали полът има някакво значение в правенето на филми?

През месец май предаването на CNN international, посветено на киното ‘The Screening Room’, ще ви поведе на пътешествие в света на жените-режисьори, оставили своя отпечатък в историята на киното.

От холивудски режисьори до независими създатели на филми от САЩ, Великобритания, Мексико, Аржентина, Перу, Франция, Испания, Дания, Ливан, Индия и Иран, жените говорят за влиянието и внушенията, които искат да постигнат със своите филми.

Коментари (0)

Публикувано в на 7 май 2010 г.